Komunikacja Medialna

ASP Wrocław

Wpis

poniedziałek, 28 maja 2012

Szybki internet to rewolucja na miarę elektryfikacji wsi

Za dwa lata ma być gotowa tzw. dolnośląska sieć szkieletowa, z mapy regionu mogą zniknąć internetowe białe plamy. Ale by ta rewolucja się dokonała, oprócz budowy głównej sieci potrzebna jest wielka mobilizacja lokalnych samorządów, które muszą sprawić, by zostali do niej podłączeni mieszkańcy ich gmin- pisze Sławomir Pawłowski.

 

Jadę ferrari po autostradzie, a poboczem wloką się maluchy. Takich ferrari jak mój trochę jest, ale swobodnie się mieścimy inie przeszkadzamy sobie. Maluchy się tłoczą i stoją w korkach, prawdopodobnie nigdzie nie dojadą. Już dawno powinny przejść na emeryturę – tak działa dzisiaj internet na Dolnym Śląsku. Ferrari to Wrocław, Wałbrzych, Legnica i może jeszcze kilka większych miast. Pozostałe miejscowości i wsie to maluchy. Na szczęście za dwa lata wszyscy przesiądą się do ferrari i pojadą autostradą.

Budowę szybkiego internetu na Dolnym Śląsku zapowiadano od dawna i nareszcie zapowiedzi się sprawdzają. Firmy, które wygrały przetarg na budowę sieci szkieletowej, przez wszystkie powiaty przeciągną 1750km światłowodów. Urząd marszałkowski skrupulatnie pilnuje przestrzegania zapisów europejskiej agendy cyfrowej, czyli dokumentu o ujednoliceniu cyfryzacji. Zakłada on, że do 2020 roku wszyscy powinni mieć dostęp do łącza internetowego o prędkości co najmniej 30 megabitów na sekundę, a połowa populacji nawet do 100 megabitów. Na Dolnym Śląsku będzie to możliwe już w 2014 roku, bo wtedy właśnie do nowo wybudowanej sieci podłączeni mają być pierwsi mieszkańcy. 30-megabitowe łącze pozwoli ściągać pliki muzyczne o średniej wielkości w dwie-trzy sekundy, a cały album wpół minuty. Użytkownik nie będzie się zastanawiał nad obejrzeniem w sieci filmu, tylko od razu go włączy.

Powszechny dostęp do szybkiego internetu będzie rewolucją podobną do elektryfikacji wsi sprzed pół wieku. Zmieni jakość życia tych mieszkańców Dolnego Śląska, którzy męczą się przy trwającym czasem bardzo długo sprawdzaniu poczty czy surfowaniu w sieci, i tych, którzy w ogóle jej nie mają. Ułatwi im załatwianie wielu spraw urzędowych i finansowych.

O innych korzyściach z posiadania szerokopasmowego internetu nikogo nie trzeba przekonywać – uczymy się dzięki niemu, upowszechniamy wiedzę, umawiamy i przesyłamy informacje. Szybka sieć to oszczędność nerwów i czasu, a w wielu wypadkach po prostu pokonanie społecznego wykluczenia.

Wiem, co piszę, bo mam świadomość, jak internet mnie zmienił. Od momentu jego powstania z każdym rokiem spędzałem w nim coraz więcej czasu, bo coraz więcej było do przeczytania i zobaczenia. Jak nie miałem kogo zapytać, pytałem sieć. To narzędzie ma nieograniczone możliwości i bez niego nie można się już obejść.

Budowa sieci szkieletowej może diametralnie zmienić komfort życia mieszkańców Dolnego Śląska. Ale celowo piszę „może”, bo jej powstanie nie oznacza jeszcze pełnego sukcesu. By go osiągnąć, potrzebne są jeszcze inicjatywa, operatywność i współpraca lokalnych samorządów. To oni muszą przyciągnąć do siebie prywatne firmy teleinformatyczne, które podłączą komputery ich mieszkańców do głównej sieci. Czy lokalne sobie z tym poradzą? Będą musiały, bo inaczej za brak szybkiego internetu „zapłacą” im podczas wyborów. Bo nie mam wątpliwości, że bardzo chcą go mieć w domach.

 

 

S. Pawłowski, Szybki internet to rewolucja na miarę elektryfikacji wsi, "Gazeta Wyborcza", 5 marzec 2012.

 

Źródło:

http://gazetawyborcza.newspaperdirect.com/epaper/viewer.aspx

Szczegóły wpisu

Tagi:
Autor(ka):
eduartwrokomunikacjamedialna
Czas publikacji:
poniedziałek, 28 maja 2012 21:28

Polecane wpisy

Kalendarz

Grudzień 2017

Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Wyszukiwarka

Kanał informacyjny

O NAS


Komunikacja Medialna to przedmiot warsztatowy na kierunku Mediacja Sztuki, prowadzony pod kierunkiem mgr Agnieszki Kłos na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu.
Wyłapujemy ciekawostki ze świata technologi, marketingu i social media. Interesuje nas współczesna komunikacja, sieć, reklama, promocja oraz biznes połączony ze sztuką.